Omslag: Samlede kunstkritikker
Erlend Hammer
Samlede kunstkritikker

Boken inneholder alle forfatterens kunstkritikker mellom 2005 og 2008, og i tillegg forord av Ina Blom, Jon Refsdal Moe og Johanne Nordby Wernøe.

Utdrag fra Computer Love, forord av Jon Refsdal Moe

[...] “Jeg tror min oppgave i denne boka er Ã¥ representere den selvforelskede og middelaldrende wannabe-hipsteren Erlend hadde grodd inn i om han ikke hadde tatt seg et zenmoment og sluttet med kritikk. Erlend som bare slang beina pÃ¥ bordet og skreiv løs, uredd og laid back og kunne vokst inn i himmelen fra hipstereksilet sitt i kreuznacher kronenberg, men som var mer into fashion blogs og pradatøfler enn det bakstreverske kuratormanifestet du finner pÃ¥ toppen av bunken der, og som bare avsluttet sin korte og utvilsomt svært betydelige kritikerkarriere med Ã¥ sette redaktørene av sitt lokale Playboy og Paris Match opp i en glamorøs performance i gamlebyen.”

Utdrag fra Gratulerer med boka, Erlend Hammer! - Eller et knippe betraktninger om kunstkritikk samt en digresjon om regnbuen, forord av av Johanne Nordby Wernø.

“Den alltid arbeidende, alltid jetlaggede, alltid bokaktuelle frilanskuratoren har overtatt definisjonsmakten i samtidskunstfeltet, ifølge tidens omkved. Det begynner Ã¥ bli gammelt nytt at kritikeren har tapt tittelen. Antologier og essaysamlinger med ulike konfigurasjoner av ordene critic og crisis i tittelen slippes, og i rundebordsdiskusjoner mellom kunstvitere, kritikere, kuratorer og kunstnere kverner man over maktskiftet. Hva definerer egentlig en kritiker av vÃ¥r tid, spør ordstyreren (som selv er kritiker, eller kanskje frilanskurator, her er nemlig intet ondt blod, de to kan til og med bo i samme kropp), hvem er hun, hvilke oppgaver bør hun ta pÃ¥ seg? Og hva skjer med den kritiske kunstoffentligheten vÃ¥r hvis hun, selve den kritiske røsten, faktisk er blitt benkesliter?”

Utdrag fra Istedenfor Nicorette, forord av Ina Blom

“Ganske tidlig i boken finnes en anmeldelse av Random Cube pÃ¥ Black Box – et arrangement i april i 2005 der de elektroniske musikerne Ryfylke, Biosphere og Carsten Nicolai alias alva.noto opptrÃ¥dte. Jeg har veldig klare minner fra denne kvelden, blant annet fordi det var første gang jeg hilste pÃ¥ Erlend Hammer, som jeg frem til da bare hadde hatt kontakt med pÃ¥ e-post. Det var en sur vÃ¥rkveld og alvor i luften, en allmenn forventning om seriøs lyd for seriøse mennesker. PÃ¥ slike kvelder nøyer man seg med Ã¥ nikke avmÃ¥lt til folk man allerede kjenner – fellesskapet er uansett gitt. Hammer satt presset opp mot en av sideveggene i det overfylte lokalet, ganske nær en av høyttalerne, ikke langt fra der jeg selv var plassert. Vi hadde altsÃ¥ i prinsippet et tilnærmet likt perspektiv pÃ¥ det som skjedde pÃ¥ scenen. SpørsmÃ¥let er om vi i det hele tatt var pÃ¥ samme arrangement.”

Lenker:

Ctrl+Z Publishing


Forlag:
CTRL+Z Publishing

ISBN:
9788292817063

Utgivelsesår:
2008

Hovedkategori:
Kunst

Språk:
Norsk (bm)

Lager:
4

Sider:
233

Innbinding:
Heftet

Nøkkelord:
Kunst, Essay, Teori, Kunstkritikk

Pris: